מיתוג ערים – ריצה למרחקים ארוכים

התחרות הבריאה הניטשת בין ערים ורשויות מקומיות על ליבם של תושבים חדשים ויזמים עסקיים מובילה את מקבלי ההחלטות לבניית אסטרטגית מיתוג.

אסטרטגיה זו אמורה להיבנות בהתאמה לתכניות הבינוי והפיתוח המתהוות בשטחי הערים במטרה לייצר עניין ודרישה עבורן בקרב קהלי היעד ולקבלת תקציבים ממשלתיים. ערים רבות בעולם המערבי של ימינו נמצאות בעיצומם של תהליכים המשנים את פני העיר, הן ברמת התשתית והנראות והן ברמת מארג השירותים המוצע תושבים המתגוררים בה. שינויים מסוג זה נמתחים על פני שנים מספר לאור מורכבותם מחד ותקציבי הענק הכרוכים בעניין מאידך.

מקיימים ומבטיחים

רשויות מקומיות אינן חברות סטרט-אפ המבטיחות מוצר נוצץ באמצעות קמפיין צבעוני ויוצא דופן. הן גם אינן מתחרות על ליבו של הצרכן במדפי הרשתות הקמעונאיות. לכן, מיתוג ערים הינו לרוב שיווק סולידי וענייני המתאר נאמנה את השינויים המתחוללים במרחב העירוני בהתאם למסגרות הזמנים המשוערות בהן יתרחשו. באומרנו סולידי אנו מתכוונים ליצירתם של סלוגנים הנאמנים לאופייה של העיר ולא לכאלו שיישאו הבטחה אותה יהיה קשה למלא. שיתוף בתכניות עתידיות שאושרו ואמורות להתקיים בעתיד הנראה לעין זוכות לעניין של ממש הן בקרב הקהילה והן בקרב יזמים ואנשי עסקים המתעניינים בביצוע השקעות מסוגים שונים.

אתר שמעביר מסר

אתר הבית של העיריות מהווה אכסניה מצוינת לתוכן מדויק ואיכותי אודות כל מה שקורה בעיר. קל מאוד להבחין באתרים בהם חווית הגלישה נעימה ופשוטה לעומת אלו שלא עודכנו תקופה ארוכה. תחשבו לרגע כמה יהיה מרענן לראות אתר של רשות מקומית המציג תוכן על פי נושאים בהירים וקליטים. דוגמה מצוינת לעניין שכזה מהווה אתר הבית של עיריית יהוד מונוסון. התוכן באתר מחולק בצורה חכמה ומוביל בקלות את הגולש לנושאים כמו "פרוייקטים בבנייה" ו"תוכנית המתאר", המגישים בצורה נעימה את כל מה שחשוב לדעת.

אתר האינטרנט שאוהב את התושב

תחשבו על עצמכם רגע… מתי הלכתם לדואר לשלם חשבון ארנונה? מתי התקשרתם למוקד חברת חשמל כדי לשלם את החשבון. נכון… היום עושים הכל באינטרנט!

הרשויות המקומיות מספקות שירותים רבים שניתנים כיום באתרי האינטרנט של העירייה. עם זאת, בחלק מאתרי האינטרנט מדובר במערכות סבוכות, מיושנות ומאוד לא ידידותיות לתושב. על מנת לשפר את השירות של העירייה לתושבים, להתייעל ולא פחות חשוב – לזכות לתדמית של עירייה מתקדמת ושירותית, כדאי מאוד לחשוב איזה חוויית משתמש אנחנו רוצים לייצר באתר האינטרנט שלנו ומה המסע שאנחנו רוצים שהתושבים יעשו בו.

חלק מבתי התוכן המובילים בישראל בתחום האינטרנט שילבו בשנים האחרונות מומחים לחוויית משתמש באינטרנט, או בשם המקובל – UX. כדאי לתפוס איתם שיחה כדי לשמוע איך אפשר להרים לתושבים ובתמורה לזכות לתדמית טובה ולשביעות רצון התושבים.

הכל על השולחן

באתרי הערים בישראל נמצא בקלות יחסית את הפירוט של תכניות המתאר, אלו המתארות את כל מה שהולך לקרות בתכל'ס, כולל לוחות זמנים ריאליים. חשוב להנגיש את עיקרי התכניות לקהל הרחב בדרך נעימה וקלה לקריאה בנוסף לתכניות המפורטות. חשוב להבין כי המסרים אמורים להיות קצרים ומדויקים ולא כאלו שלוקח דקות ארוכות לקוראם.

מניעים לפעולה, יוצרים גאוות יחידה

חלק חשוב באסטרטגיה השיווקית של ערים הוא ניסיון לבניית קהילה מעורבת של תושבים ובעלי עניין הנוטלים חלק פעיל במיזמים חברתיים מגוונים. תחושת שייכות תמיד הייתה גורם חשוב בבניית קהילה חזקה ומעורבת, כזו שרבים ירצו להצטרף אליה. רשויות עירוניות המפעילות תכניות שמטרתן השקעה בקהילה מרוויחות נקודות זכות רבות לאורך זמן. חיסכון באנרגיה ובמים, שיפור איכות האוויר ושאר פעולות ירוקות יכולות להוות בסיס לפעילות מתמשכת לתושבי העיר במטרה לייצר מודעות במקומות העבודה, בבתים ובשטחים ציבוריים ולשפר את הדרך בה נתפסת העיר בעיני תושביה, אלו שבסוף היום מהווים את השגרירים הכי טובים שלה.

מטמיעים טכנולוגיה

כמה טוב לדעת שהעיר בה אנחנו מתגוררים מציעה שירותי ניהול ובקרה חכמים המסייעים ביצירתו של מרחב ציבורי נעים ובטוח. ערים חכמות נמצאות בכותרות מזה שנים מספר ונחשבות למושא לקנאה בקרב מקבלי ההחלטות. ערים חכמות מניחות את התושב במרכז ומאפשרות לו לצרוך סט שלם של שירותים באופן נוח יותר מאי פעם. חשוב לציין כי גם בעלי עסקים בעיר נהנים מהפיכתה לחכמה ונהנים מגישה למידע ושירותים עסקיים כמותם לא הכירו בעבר.

אז איך נהנים מכל ההשקעה שלנו בערים חכמות? מסבירים את ההשקעה לתושבים ולבעלי העסקים מעיניהם. לדוגמא: השקעתם בפיתוח מערכת תאורה חכמה, המתבססת על חיישני תנועה? יופי, ספרו לתושבים שמעתה גם אם ייצאו לריצה בפארק בלילה, הם לא יצטרכו לעשות זאת בחושך.

מדגישים יתרונות

מהלכים מיתוגים לערים מסוג זה הצלחה רק אם יישאו את אופיו האמתי של המקום. במידה והעיר נחשבת בעלת פוטנציאל תיירותי מיוחד, תבליט אסטרטגיית המיתוג את המעלות שיש לה להציע לתיירים חוזרים וחדשים. אם העיר מצטיינת במדדים ירוקים המהווים מגנט למשפחות התרות אחר איכות חיים גבוהה, יצוינו המהלכים שנעשו ועוד ייעשו בתחום זה.
לסיכום, תכנית מיתוג עירונית הינה תכנית מורכבת הבנויה מספר רבדים ואמורה לשרת את המטרות שהוגדרו לאורך שנים ארוכות. אבני הדרך אמורים לייצר קמפיין המייצג נאמנה יעדים מציאותיים לצד ראייה מיתוגית מרעננת. כל המהלכים הכרוכים בתהליך אמורים להיות כאלו הניתנים לבקרה ומדידה ובמקביל חשוב להפנימו היטב ברמת הדרגים כולם בכל שדרת הניהול של העירייה, וכמובן של התאגידים העירוניים הפעילים בשטחה.

קמפיינים בסדר גודל שכזה כוללים עבודה במספר מישורים דוגמת שיווק ויחסי ציבור, שיתופי פעולה עם גופים עסקיים ופעילויות רב שנתיות בתחום התרבות והחינוך. מדובר במאמץ מתמשך וממוקד הדורש בראש ובראשונה, הבנייה של מסרים ברורים, הבנה של קהלי היעד שלנו ועבודה רציפה מולם במהלך כל השנה.

מילה תקשורת חכמה מלווה בהצלחה מספר גופים ציבוריים, ממשלתיים ועסקיים ומסייעת להם לבנות מערכי מיתוג מבוססי תוכן.